5 ХЛІБІВ та 2 РИБИ

про наскнигиматеріалипідтримати

на головну сторінку5 ХЛІБІВ та 2 РИБИ у FACEBOOK5 ХЛІБІВ та 2 РИБИ у TWITTER

Їхнє життя надихає мільйони. Їхнім орієниром був Ісус Христос.  

 

повернутися

реформатор Церкви

Ульріх Цвінглі - реформатор-гуманіст

 

Розглядаючи історію Церкви, зокрема її Реформацію, ми, як правило, зосереджуємо свою увагу на одному великому реформаторі XVI століття – Мартіну Лютеру. Однак у Швейцарії були ще два реформатори, імена яких не менш відомі, ніж ім’я Лютера. Це Ульріх Цвінглі, центром діяльності якого був Цюріх, і Йоганн Кальвін, що жив і діяв в Женеві.

Ким же були ці люди, через яких Бог звершив Реформацію Церкви? Історія життя Цвінглі насичена захоплюючими подіями, які впливали на нього і на навколишній світ.

Ранні роки життя

Родина Цвінглі здавна користувалася загальною пошаною у містечку Тоггенбург. Його батько був фермером і головним магістром Вальдхауза.

Ульріх народився 1 січня 1484 року в селі Вальдхаузі. Свої дитячі роки провів у затишному батьківському домі, багато часу проводив у горах. У його батька була велика отара, і як тільки сніг сходив із пасовищ, Ульріх виганяв з батьком отару в гори.

Однак багатообіцяючі здібності хлопчика спонукали батька присвятити сина на служіння в церкві, тим більше, що його сім’я мала непогані доходи, і це дозволило йому здобути добру освіту.

Ульріху не було й десяти, коли його віддали під опіку його дядька, декана природознавства. Той виявив у хлопчика багато здібностей і порекомендував віддати Ульріха на навчання. Спочатку він вчився в Віденському університеті, а в 1502 році перейшов до університету Базеля, де в 1504 році одержав ступінь бакалавра культури, а в 1506 – ступінь магістра.

Хлопець один за одним відвідував університети у Базелі, Берні і Відні. А потім знову повернувся до Базеля. Згодом залишився у Базелі. На той час це вже був вчений юнак. Він здобув популярність серед інших студентів університетів, і Домініканський орден бажав залучити до себе цього здібного і талановитого юнака.

Під час свого другого перебування в Базелі Цвінглі вивчав теологію під керівництвом знаменитого Фоми Віттенбаха. Від цього здібного та гідного шани теолога, який не приховував від своїх учнів помилки та беззаконня римської Церкви, Ульріх, ймовірно, навчився того ж, чого навчився Лютер, – великої істини про виправдання через віру. Серце молодого Цвінглі жадібно прийняло слово свого викладача-теолога про те, що смерть Христа – це єдине умилостивлення за наші гріхи. І оскільки в той час повсюдно на місце середньовічної схоластики ставало класичне навчання, він твердо вибрав цей шлях з допомогою свого вчителя; його друзі, з якими він товаришував все життя, також наслідували його приклад.

Як пристрасний шанувальник відомого гуманіста Еразма Ротердамського, Цвінглі задався ціллю відновлення християнства на гуманістичних засадах. Спершу він прагне тільки одного: підняти Церкву на вищий моральний рівень, не думаючи про якусь реформу вчення.

Зрілі роки

До 1516 р. Ульріх Цвінглі добросовісно служив папі римському як капелан і вірний патріот Швейцарії. Його перша парафія містилася в Гларусі. У своєму вченні Цвінглі більше наголошував на етичні аспекти християнства. Вивчення теорії Еразма Ротердамського спрямувало його від схоластичного богослов’я до вивчення Біблії. В 1513-1515 рр. він служив капеланом у найманому війську.

З 1516 по 1518 р. Цвінглі був пастором в Ейнзідельні, центрі паломників. Там він почав засуджувати зловживання індульгенціями і образом діви Марії, висміюючи їх, як і Е. Ротердамський. На початку 1519 р., залишаючи Ейнзідельн біблійним гуманістом, Цвінглі стає пастором в Цюріху. Він протестує проти набору швейцарців як найманців в іноземні армії і припиняє цю практику в 1521 р.

Епідемія чуми в 1519 р. і вплив лютеранських поглядів привели Цвінглі до переосмислення своїх поглядів. Врешті-решт він піднімає знамено Реформації. 1522 року Цвінглі таємно вінчається із вдовою А. Мейер.

На 1522-1528 рр. припадає основна діяльність реформації Цвінглі в Цюріху. Після 1522 р. послідовники Цвінглі виразили незгоду з ним відносно перехрещення і почали називатися анабаптистами.

В 1529 р. Ульріх втратив підтримку Лютера на Маргбурзькій нараді, де не дійшли згоди відносно того, чи присутній Христос фізично під час причастя.

Останні роки життя реформатора

На жаль, останні роки життя Ульріха Цвінглі важко назвати щасливими. У 1529 р. розпочалася відкрита війна між протестантськими і римсько-католицькими кантонами – сільськими найманцями і солдатами, які зберігали вірність папі. У 1531 р. Ульріх Цвінглі, який був військовим капеланом, загинув в бою.

Реформаторська діяльність

Під час служіння Цвінглі в Цюріху у Швейцарії появився якийсь францисканський монах Самсон із своїми індульгенціями, і Цвінглі, подібно до Мартіна Лютера, виступав проти нього у своїх проповідях.

Ця боротьба з продажем папських індульгенцій і привела його до реформаторської діяльності. За боротьбою з індульгенціями слідувала боротьба з іншими негараздами в церкві. У результаті міська рада Цюріха на підтримку Цвінглі видала наказ, щоб всі без винятку проповідники читали в церквах тільки чисте Євангеліє, за що так вболівав Цвінглі.

В 1523 р. в Цюріху, як і в Віттенбурзі, розпочалася боротьба проти ікон і всяких зображень в храмах. Однак Цвінглі, у принципі погоджуючись із правильністю такої боротьби, не підтримував нічого, що носило характер повстання і насилля. Він був проти вівтарів, хрестів і навіть органа – усе це, на його думку, мало зникнути із церковного вжитку, але тільки спокійно і без шуму – під керівництвом ради міста. Так і сталось. Поступово церковне життя в Цюріху повністю змінилося.

Цвінглі був найбільш гуманістичним із реформаторів. Він вважав, що такі, як греки Сократ і Платон і римляни Катон, Сенека і Сципіон будуть на небесах, але підтримував абсолютний авторитет Біблії і не дозволяв нічого, що не підтверджувалося би Писанням. Він визнав безумовне призначення спасіння, але вважав, що тільки ті, хто чув і відкинув Євангеліє у своєму невірстві, призначені на осуд. Він думав, що віра – один з елементів таїнств, Таємна Вечеря – це символічне «згадування», а не повторювання жертви Примирення і що віруючі шляхом роздумів про смерть Христа отримують духовне благословення. Він розглядав первородний гріх як моральну хворобу, але не вважав його виною. З цього виходить, що діти могли бути спасенні через Христа без хрещення. Його твір «Істинна і неправдива релігія» (1525) виразив його біблійний і христоцентричний світогляд.

Такі були погляди людини, яка заклала основу реформаторської віри в німецькій Швейцарії. Хоча Кальвін став героєм реформаторської віри, Церква не повинна забувати, яку роль відіграв освічений, демократичний і щирий Цвінглі у звільненні Швейцарії від кайданів папства. Він був більш ліберальний, але не менш відважний, як Лютер.

 


Основні факти про Ульріха Цвінглі:

Діяльність: реформатор церкви, християнський гуманіст та філософ

Дата народження: 1 січня 1484 року

Місце народження: Вільхауз,Санкт-Галлен, Швейцарія

Дата смерті: 11 жовтня 1531 року (помер у віці 47 років)

Місце смерті: Каппель-на-Альбісі, Цюріх, Швейцарія

Дружина: Анна Мейер

 

 

про наскнигиматеріалипідтримати

© 5 ХЛІБІВ та 2 РИБИ. Всі права захищено.

При використанні матеріалів сайту гіперпосилання на www.5breads2fishes.com обов'язкове.

Електронна пошта: mail@5breads2fishes.com